EQP-1A

איקוולייזר פאסיבי

איקוולייזר פאסיבי

אפשר לספור על יד אחת את מספר האקולייזרים שהגיעו למעמד האייקוני של של ה- Pultec שכבר מעל חצי מאה שומרים על מעמדם הבלתי מעורער בקרב אמני ההקלטה, המיקס והמאסטרינג.

ה- Pultec הוא אקולייזר פשוט יחסית, עם כמה כפתורים בסיסיים לשליטה, שהפך להיות גורם משמעותי מאוד לצבע של חלק עצום מהאלבומים המשפיעים והחשובים כבר מעל חצי מאה.

חברת Pultec הוקמה Eugene Shenk ו- Ollie Summerlin ב- 1953, הם שמו לעצמם מטרה לתכנן את האקולייזר האולטימטיבי, כזה שיתעלה על כל אקולייזר אחר שהיה קיים באותה תקופה. האקולייזר של הצמד היה האקולייזר הפאסיבי הראשון והיחיד בתעשיה שלא מנחית את הווליום של הסיגנל שנכנס אליו והוגדר כ ״אקולייזר פאסיבי ללא הפסד״.

רק כדי לתת רקע טכני בסיסי, אקולייזר פאסיבי לא מסוגל להגביר תדרים, הוא יודע רק לחסר. מבחינה אלקטרונית האקולייזר הפאסיבי לא מגביר את התדר הנבחר אלא קודם כל מנחית את כל הסיגנאל שנכנס אליו ואז באמצעות סדרה של פילטרים פאסיביים שעשויים מנגדים וסלילים, הוא מחזיר חזרה מהווליום המונחת של התדר הנבחר.

החידוש הטכנולוגי של Pultec היה לשדך לאקולייזר הפאסיבי שלהם שמנחית את הסיגנאל ב- 16dB, מעגל הגברה מבוסס מנורות שמגביר בחזרה את כל ה- 16dB שהאקולייזר הנמיך, כך שאם האקולייזר נמצא במצב Flat הסיגנל יוצא מה- Pultec EQ בדיוק באותה עוצמה בה הוא נכנס (סוג של נס בזמנו!)

ה- EQP-1A הפך במהרה לסטנדרט בינלאומי בקרב תחנות הרדיו והאולפנים, תחנות השידור השתמשו ב- Pultec EQ בדרך בין קונסולת השידור למשדר כדי לתת את הטאץ׳ הסופי שישפר את איכות האודיו של המוזיקה שמתנגנת ויאזן אותה, השימוש הקלאסי ב- Pultec ביציאה מהקונסולה בדרך למשדר או בתעשיית ההקלטות בדרך למכונת ההקלטה (האנלוגית או הדיגיטלית) טבע את המונח Mix Bus EQ והוא מאז ועד היום ה- EQ המבוקש והמעוטר ביותר ליישום הזה.

ה- EQP-1A הוא אקולייזר פשוט יחסית המאפשר שליטה די גסה על שלושה תחומי תדרים. אין ל- Pultec EQ יכולות כירורגיות בשום צורה והוא לא שם כדי לפתור בעיות, ה- Pultec נולד כדי לגרום למוזיקה שיוצאת ממנו להשמע טוב יותר מאיך שהיא נכנסה. יש לו רק ארבעה כפתורי שליטה על Gain של שלושה תחומי תדרים, השליטה על התחום הנמוך כוללת בחירה בין ארבעה תדרים של Low Shelf עם פוטנציומטר אחד שמיועד להגברה ופוטנציומטר נפרד שמיועד להנחתה, הזווית של ה Low Shelve רחבה במיוחד, לדוגמה, אם נגביר נמוכים ב 20Hz, האפקט יגיע בערך עד 400Hz, אם נגביר נמוכים ב 100Hz, האפקט יגיע עד בערך 3Khz.

השליטה על תחום התדרים הגבוה כוללת מפסק בורר בין שבעה תדרים אפשריים להגברה בלבד של Mid\High Peak Boost עם שליטה על רוחב הפס (Bandwidth) ומאפשר בחירה בין Q צר לרחב.
אם נגביר ב- Q רחב 10Khz ההגברה תשפיע עד סביב 300Hz, בדומה לתחום התדרים הנמוכים גם כאן על גבי הפאנל הקדמי הסקאלה של כפתור ההגברה מראה 0-10 אבל בפועל עובדת בין 0-18dB.

בנוסף לכפתור ההגברה יש מפסק בורר בין שלושה תדרים אפשריים להנחתה בלבד של עד 16dB של Hi Shelf. הסאונד של התדרים הגבוהים ב- Pultec הוא אחד הדברים העוצמתיים ביותר במכשיר, ה- Pultec EQ יכול להבהיר או לפתוח את המיקס או אלמנטים בתוכו בצורה טבעית ורכה כפי שרק הוא יודע.

ב- 1981, אחרי כמעט שלושים שנה של פעילות Ollie ו- Eugene החליטו שהגיע הזמן לפרוש ולמכור את החברה, אבל בתחילת שנות השמונים בזמן שכל העולם עסק בטכנולוגיית ה- IC (צ׳יפים) החדשה והיעילה והדור הראשון של המעבדים הדיגיטליים התחיל לצבור תאוצה, לא נמצא קונה לחברה והצמד החליט לסגור אותה!

נעשו ניסיונות רבים לייצר חיקויים או אקולייזרים בהשראת Pultec ע״י חברות שונות, אבל אף אחת מהן לא ענתה על ציפיותיהם של המשתמשים הוותיקים של האקולייזרים שפשוט ציפו לדבר עצמו בדיוק. עד שבא דוקטור להנדסת חשמל עם התמחות בהנדסת חומרים בשם Steve Jackson והחליט שהוא מחייה מחדש את חברת Pulse Techniques וחוזר לייצר את האקולייזרים האייקונים שלה בדיוק באותה צורה ובדיוק מאותם רכיבים בהם השתמשו Eugene ו- Ollie. בלי פשרות ובלי שינויים לדיזיין המקורי, שחזור מדויק מדעית והיסטורית ב- 100%.

ד״ר Jackson בליווי ועידוד של Eugene Shenk מר פולטק בעצמו, הקדיש עשור שלם מחייו כדי לנתח בצורה קפדנית ומדוקדקת בסביבות מעבדה את כל המאפיינים האלקטרוניים, המכניים והכימיים של כל הרכיבים בהם השתמשו כדי לבנות את ה- Pultec EQ ולאפיין כל אחד ואחד מהם בצורה מדעית ומוחלטת.

לבסוף עבודת השחזור שהתחילה בשנת 2000 הסתיימה בהצלחה גדולה, חברת Pulse Techniques חזרה לחיים, בשנת 2010 ה EQP-1A חזר אל המדפים!

באופן זהה לאופרציה שהפעילו Eugene ו- Ollie, גם בגלגול החיים השני של החברה כל המוצרים של Pulse Techniques מורכבים בעבודת יד בארה״ב ב Point To Point Wire ובאותן טכניקות בדיוק בהן השתמשו Eugene ו- Ollie החל מ- 1956.

כל האקולייזרים של החברה הם שחזור מדעי מדויק ונשמעים זהה לגמרי לדור הראשון של המכשירים כפי שהם יצאו מהחברה החל מ 1956.
הגברת מדף תחתון של עד 13.5dB בתדרים 20,30,60,100Hz לבחירה.
הנמכת מדף תחתון של עד 17.5dB בתדרים 20,30,60,100Hz לבחירה.
הגברת Peak של עד 18dB בתדרים 3,4,5,8,10,12,16Khz לבחירה.
הנמכה של עד 16dB של מדף עליון בתדרים 5,10,20Khz לבחירה.